dinsdag 22 juni 2010

Maandag 21 juni: Naar huis

Om 5:45 exact gaat mijn wekker. Bij het licht van de telefoon pak ik veel spullen in. Ga naar de WC. Luchtbed leeg vouwen, slaapzak vouwen en oprollen...het hele ritueel. Duurt 35 minuten. Dan zit alles op de fiets. Zoek nog in het gras naar het kleinste imbussleuteltje, maar het is nog niet licht genoeg. Fiets even later weg in mijn knalgeel jasje. Moet eigenlijk het licht nog aan hebben. De daglengte is in het zuiden toch beduidend korter. Ik trap flink aan. Om kwart voor zeven ga ik met de fiets de vertrekhal binnen. Koop een fietsdoos en dan begint het stressige werk om de fiets er in te krijgen. Trappers eraf. Beide wielen eraf. Remblokken eraf omdat anders het wiel niet wil. De klok tikt door. Met een nat ruggetje lever ik bagage en fiets om half negen in. Eén voordeel: er is dan geen rij meer te bekennen.
Wat later dan het vluchtschema vliegen we weg. Twee lange uren zit ik finaal klem, ik kan echt geen kant op. Dan glijden we door de wolken. Ik herken Rotterdam en even later landen we op Schiphol. Vrij snel heb ik mijn bagage en ook de fiets. Knoop het spul op een bagage wagentje en rijd naar buiten. Bij een bank sleutel ik een flinke tijd, dan zit mijn trouwe fiets weer in elkaar. Ik laat de doos achter bij de bank en fiets weg. Amsterdam is goed aangegeven. Om kwart over twee ben ik bij Bronsgieterij Klijnstra waar ik anderhalf uur later weer vertrek. Het fietst heerlijk over het vlakke land. Tegen de wind, maar met konstante snelheid. Wel is de Spaanse methode veel sneller: gewoon over de vluchtstrook naar Friesland toe. Nu maak ik overal extra kilometers, rondjes enz. enz. Pas om kwart voor acht begin ik aan de afsluitdijk. De batterij is wat leger aan het worden, dus ik kan met moeite noch 25 km/uur vasthouden.
Gelukkig staat Siem op het monument. Maakt mooie foto's. Ik heb dorst. Siem rijdt weer verder op de motor naar de volgende stop bij het benzinestation en heeft daar drinken voor me en zoetwaren. Dat scheelt. We praten niet lang, dan koel ik te veel af. Ik ploeter verder. Op de kop van de afsluitdijk is het ook niet duidelijk waar ik als fietser langs moet. Na enkele keren heen en weer blijkt dat ik via Zurich moet. De wind is hier vrijwel ingekakt. Snelheid gaat nu weer naar 28. Via Witmarsum naar huis. Licht inmiddels op. Tegen half elf arriveer ik op de vertrouwde boerderij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten